Deze opleiding
locatieNijmegen |
diplomaB |
typeeducational, 240 EC |
start1 september |
taaldeels Nederlands vooral Duits |
opleidingsduur4 jaar voltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code35193 |
Tijdens deze opleiding word je natuurlijk een echte kenner van de Duitse taal en het Duitse taalgebied. Een ander belangrijk onderdeel is het overbrengen van die kennis. Hoe activeer en motiveer je leerlingen, ook wanneer ze minder gemotiveerd zijn? Stap voor stap word je wegwijs gemaakt in de vakinhoud en didactiek.
Je leert:
- de Duitse taal perfect te beheersen;
- duidelijk en gestructureerd lesgeven;
- omgaan met kinderen met veelzijdige problematiek;
- leerlingen stimuleren en motiveren;
- communiceren met ouders en samenwerken met collega's;
- meedenken over onderwijs.
Bij de HAN ben je behalve student ook elkaars vakgenoot. Samen werk je aan interessante praktijkprojecten.
De vakgroep Duits werkt samen met scholen in de regio en laat studenten al vroeg in de studie kennismaken met allerlei bijzondere projecten op scholen. Je kunt hierbij denken aan medewerking aan de Dag van de Buurtaal, Taaldorp op verschillende scholen in de regio en projecten op mbo-scholen.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
- voltijd te Nijmegen
- deeltijd te Nijmegen
Waarom aan de HAN?
- Studievereniging Lingua Franca is de studievereniging voor studenten aan de Lerarenopleidingen Nederlands, Engels, Duits en Frans.
- De opleiding is kleinschalig. Docenten en studieloopbaanbegeleiders begeleiden je persoonlijk.
- De studie dompelt je onder in de Duitse taal en je maakt veel excursies naar Duitsland.
- Leraren Duits zijn gewild. Je hebt dus een goed vooruitzicht op een baan.
- We werken nauw samen met middelbare en mbo-scholen aan interessante projecten.
- We kennen onze s
Onderwijs
taal van onderwijs | 30% nl 70% de |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
stage, hoorcollege, onderzoek, zelfstudie, werkcollegedoelstelling
In deze opleiding leer je, naast goed Duits, hoe je lessen Duits moet geven. Daarmee kun je veel voor anderen betekenen. Met de taal vergroot je het wereldbeeld van leerlingen en je begeleidt hen in hun persoonlijke ontwikkeling. Als Duitslandkenner draag je bij aan goede onderlinge betrekkingen. Of je nu wel of geen leraar wordt.studeren in het buitenland
In het derde studiejaar verblijf je ongeveer vier maanden in een Duitstalig land. Je gaat dan naar een Duitse hogeschool/universiteit waar je lessen volgt en de mogelijkheid krijgt om onderzoek te doen. Hierdoor leer je o.a de taal, de cultuur en het land van jouw keuze van binnenuit kennen. Daarnaast kun je deelnemen aan het International Teacher Programma (ITP).bindend studieadvies
- minimaal 52.5 EC in de eerste 12 maanden
Aan het einde van het 1e jaar krijg je een studieadvies. De studiepunten die je hebt gehaald zijn daarbij belangrijk. Met een positief advies (minimaal 52,5 studiepunten) kun je door naar het 2e jaar. Met een negatief advies moet je helaas stoppen. Zo voorkomen we dat je tijd verliest aan een studie die niet echt bij je past.
honours-/excellence program Educatie Open Sourced
Het honoursprogramma Educatie Open Sourced is voor studenten die over grenzen heen willen kijken. Die zich interesseren voor de vraagstukken van morgen..
Die 'complex' zien als uitdaging en die ondernemend, innovatief, ambitieus, vasthoudend en zelfsturend zijn.De opzet van het driedelige programma is 'open-sourced': gaandeweg vullen we het samen - met jou en onze partners in bedrijfs- en onderwijsleven - in.
#1 Je maakt kennis met zoveel mogelijk nieuwe perspectieven, ervaringen en innovaties en wordt ondergedompeld in 'the world that could be'.
#2 Je gaat met de handen uit de mouwen: samen visualiseren en experimenteren, gebruiken maken van technologie.
#3 Je onderzoekt de concrete vraag van een opdrachtgever en ontwerpt een innovatieve oplossing. Het hele traject is gericht op persoonlijke ontwikkeling. Je zult samenwerken in een hechte gemeenschap van young professionals die elkaar inspireren en uitdagen.
Toelating en kosten
toelaatbare profielen
havo N&T | Aangevuld met Duits |
---|---|
havo N&G | Aangevuld met Duits |
havo E&M | Aangevuld met Duits |
havo C&M | Aangevuld met Duits |
vwo N&T | toelaatbaar |
vwo N&G | toelaatbaar |
vwo E&M | toelaatbaar |
vwo C&M | toelaatbaar |
MBO niveau 4 | Duits op mbo-4 niveau verplicht |
toelatingseisen
aanvullende vakeisen
Duitse taal en cultuur is verplicht voor havisten
inbegrepen in collegegeld
registration fee |
accommodation |
certificate |
examination |
De stad
studievereniging
SV Lingua Franca
Keuzehulp
Studievergelijker
Leraar Duits
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
37 eerstejaars |
64% vrouw |
? uur contacttijd/week |
30% Nederlandstalig |
Leraar Duits - Eenjarige kopopleiding VT
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
19 eerstejaars |
78% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Lehrerausbildung Deutsch
€ 315 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
30% Nederlandstalig |
Leraar Duits
€ 253 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Leraar Duits
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Lerarenopleiding VO/BVE Duits
€ 342 gemiddelde kamerhuur |
23 eerstejaars |
86% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Teacher Education in German (Leraar Duits tweedegraads)
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
24 eerstejaars |
58% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Engelstalig |
Leraar Duits tweedegraads
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
24 eerstejaars |
58% vrouw |
? uur contacttijd/week |
50% Nederlandstalig |
Leraar Duits
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
50% Nederlandstalig |
Leraar Duits
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Lerarenopleiding Duits
€ 307 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Na de studie
Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
aansluitende masteropleidingen
instelling | opleiding | instroomeisen |
---|---|---|
Universiteit Leiden | Educatieve master Duits educational | geen aanvullende eisen |
Universiteit Twente | Educational Science & Technology full-time,part-time | + 30 EC pre-master |
Radboud Universiteit | Language Variation and Multilingualism | + 60 EC pre-master |
Universiteit Leiden | Leraar VHO in Duits educational | + 120 EC pre-master |
Amsterdam UVA | Lerarenopleiding Duits educational | + 120 EC pre-master |
Universiteit Leiden | Linguistics | + 60 EC pre-master |
NHL Stenden | Master Design Driven Innovation part-time | + toelatingsgesprek |
NHL Stenden | Master Educational Leadership part-time educational | geen aanvullende eisen |
NHL Stenden | Master Learning & Innovation part-time educational | geen aanvullende eisen |
NHL Stenden | Master Leraar Duits part-time educational | geen aanvullende eisen |
HAN | Ontwerpen van Eigentijds Leren part-time educational | + werkervaring |
HAN | Pedagogiek part-time | geen aanvullende eisen |
NHL Stenden | Serious Gaming part-time | + toelatingsgesprek |
Hanze | Talentontwikkeling & Diversiteit | geen aanvullende eisen |
Potentiële beroepen
In deze functie ben je het boegbeeld van een school. Dat ben je natuurlijk niet zomaar: als je veel ervaring (en ambitie) hebt, kun je doorgroeien naar deze managementfunctie. Je geeft dan leiding aan het team leerkrachten en begeleiders. En je zorgt dat jouw school blijft vernieuwen. In dit beroep sta je klaar voor kinderen die extra hulp nodig hebben. Dit kan in de vorm van extra uitleg of bijles over een bepaald vak, maar het kan ook gaan over emotionele dingen. Als kinderen faalangst hebben bijvoorbeeld, of als ze gepest worden. Jij bent hun rots in de branding.
Goed lesmateriaal is essentieel in het onderwijs. En wie kan daar nu beter over meedenken dan jij als afgestudeerd docent? Als auteur van lesmethodes schrijf je mee aan lesmaterialen die onderdeel zijn van een methode.
Je geeft (meestal) geen les als intern begeleider, maar je hebt een belangrijke rol 'achter de schermen' van de basisschool. Je regelt alles wat nodig is voor kinderen die extra zorg nodig hebben. Je coacht de groepsleerkrachten en je maakt samen met hen ontwikkelplannen voor de school.
Je weet wat een leerling nodig heeft om zich te ontwikkelen. Met jouw kennis van leerlingbegeleiding, onderwijsinnovatie en activerende didactiek ben je een prettige gesprekspartner voor leerlingen en hun ouders. Je houdt de persoonlijke ontwikkeling in de gaten en biedt hulp wanneer dat nodig is.