Communicatie

Hanzehogeschool Groningen

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Ben je creatief, sociaal vaardig, een organisatietalent en heb je affiniteit met taal en media? Dan is de opleiding Communicatie iets voor jou!

Je leert alles over public relations, marketingcommunicatie, crisiscommunicatie, interculturele communicatie, branding en campagnevoering, maar ook hoe je een communicatieonderzoek uitvoert. Je werkt aan communicatieoplossingen voor echte opdrachtgevers of aan de hand van 'real-life' cases. Je gaat aan de slag met vormgevingsprogramma's zoals InDesign, Photoshop en Illustrator. Hiermee leer je bijvoorbeeld infographics en promotiefilms maken. Ook is er veel aandacht voor doelgroepgericht schrijven: zo ga je persberichten, digitale nieuwsbrieven en webteksten maken. Maar ook het schrijven voor social media is een vak apart!
open_in_newwebsite

printprint

locatieGroningen
diplomaB Communicatie
typeregulier, 240 EC
start1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur4 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code34405
heeft geen numerus fixus
heeft een honours programma

Waarom aan de Hanze?

Uniek aan de opleiding Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen is dat je vanaf jaar 1 al bezig bent met het vakgebied communicatie. Ook is er veel aandacht voor issues als interculturele communicatie en maatschappelijke betrokkenheid. Dankzij ons wereldwijde netwerk zijn er veel mogelijkheden voor stage en/of studie in het buitenland.

Open dagen en meeloopdagen

Open dag 2 maart Groningen
Op zaterdag 2 maart van 10.00 tot 16.00 uur organiseert de Hanzehogeschool Groningen een Open Dag over alle voltijd bachelor- en masteropleidingen en Associate degree. Een aantal opleidingen geeft informatie over hun deeltijd- en duale varianten.
Open Dag Groningen
Op vrijdag 5 april van 16.00 tot 19.00 uur organiseert de Hanzehogeschool Groningen een open dag over alle voltijd bacheloropleidingen en Associate degree. Een aantal opleidingen geeft informatie over hun deeltijd- en duale varianten.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwIn het eerste en tweede jaar van de opleiding staan elk 4 themablokken centraal waarin je in projectgroepen werkt aan cases van echte opdrachtgevers. Je kunt hierbij al waardevolle contacten leggen met toekomstige collega's uit het werkveld. In het derde jaar ga je op stage (in binnen- of buitenland) en kies je een minor. In het vierde jaar ga je in multidisciplinaire teams aan de slag in ons innovation lab. Het sluitstuk van je studie vormt je afstudeeropdracht.
1e jaar In het eerste jaar ga je aan de slag met onderwerpen als woordvoering, imago en crisiscommunicatie. Je krijgt mediatraining en leert hoe je een goed persbericht schrijft. Ook leer je over online marketingcommunicatie, relatiemanagement en branding. Daarnaast krijg je cameratraining en ga je je eigen promotiefilm maken. Tenslotte ga je in het eerste jaar samen met je klasgenoten een communicatiecongres organiseren.
periode
1234
News Analysis & Media Advice
Communication Theory and Media Theory
Press Release and Presentations
Infographic
Online Content Marketing
Marketing Communication
Writing for the web
Social Media Analysis
Media Concept & Pitch
Creative Writing
Camera and video-training
Communication conference
Communication Theory and Media Theory
Networking
Portfolio Website
2e jaar In het tweede jaar ga je in groepsverband aan de slag met een mediacampagne. Je werkt aan een case van een echte opdrachtgever. Er wordt een beroep gedaan op jouw creativiteit bij het bedenken van een aansprekende campagne. Het tweede half jaar is gericht op interne communicatie. Je werkt voor een opdrachtgever die een verandertraject in gang wil zetten en daarbij jouw hulp inschakelt.
periode
1234
Media Campaign
Communication Scan
3e jaar In het derde jaar ga je een half jaar op stage en vul je de zogeheten Keuzeruimte. Je kunt dan bijvoorbeeld een minor volgen of studeren in het buitenland. Er zijn tal van mogelijkheden!
4e jaar In het vierde jaar ga je aan de slag in één van onze innovatiewerkplaatsen, waar je in een multidisciplinair team met studenten van verschillende opleidingen leert samenwerken. Je sluit de opleiding af met een individuele afstudeeropdracht, waarbij je op basis van een vraag van een externe opdrachtgever een product creëert.

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
onderwijsopzet34% zelfstudie
33% theorie
33% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, mondelinge presentatie, stage, computer opdrachten, onderzoek, tentoonstelling, onderzoeksproject, excursie, onderzoeksvoorstel, werkcollege, werkgroep, groepsopdracht, portfolio, workshop, groepsdiscussie, poster presentatie, zelf-evaluatie, individuele opdracht, zelfstudie, integratie module, project, seminar
onderwijsvormen
Het onderwijs is thematisch opgezet: theorie- vaardighedenvakken zijn gegroepeerd rondom een bepaald onderwerp. De projecten zijn actueel en komen rechtstreeks uit de beroepspraktijk.
docenten
Meerderheid van de docenten beschikt over recente en ruime praktijkervaring.
studeren in het buitenland
Dankzij goede uitwisselingsverdragen en een wereldwijd netwerk aan partnerscholen kunnen studenten, zonder extra kosten, een internationaal programma volgen. Dit bestaat uit minimaal een half jaar studie en/of stage in het buitenland en/of een Engelstalige minor of specialisatie.
bindend studieadvies
  • minimaal 48 EC in de eerste 12 maanden
  • propedeuse (alle vakken uit het eerste jaar) in in de eerste 24 maanden
honours-/excellence program Honoursprogramma

Voor getalenteerde studenten is er een mogelijkheid om deel te nemen aan het Honoursprogramma.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 september 2019
aanmelding deadline : 1 mei 2019
collegegeld nog niet bekend
toelaatbare profielen
havo C&Mwiskunde A of wiskunde B
havo E&Mtoelaatbaar
havo N&Gtoelaatbaar
havo N&Ttoelaatbaar
vwo C&Mtoelaatbaar
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo N&Gtoelaatbaar
vwo N&Ttoelaatbaar
MBO niveau 4Aanvullende toelatingseis voor de mbo-domeinen 'Techniek en procesindustrie', 'Voedsel, natuur en leefomgeving' of 'Zorg en welzijn': wiskunde a of wiskunde b​
toelatingseisen

aanvullende vakeisen
Aanvullende toelatingseis voor havo-C&M: wiskunde a of wiskunde b. Aanvullende toelatingseis voor de mbo-domeinen 'Techniek en procesindustrie', 'Voedsel, natuur en leefomgeving' of 'Zorg en welzijn': wiskunde a of wiskunde b​.

toelatingsgesprek
Indien de gegevens uit het intakeformulier hiertoe aanleiding geven, worden aspirant studenten opgeroepen voor een intakegesprek. Ook worden ze uitgenodigd voor een intakegesprek, als de aspirant student hier zelf om verzoekt.

matching
Een studiekeuzecheck is een activiteit waarmee wordt nagegaan of jij en de opleiding bij elkaar passen. De check leidt tot een individueel advies. Nadat wij jouw aanmelding hebben ontvangen krijg je van ons een bevestigingsmail met daarin een link naar een digitaal intakeformulier. Hierin worden extra gegevens gevraagd m.b.t. eerdere studieresultaten, persoonlijke omstandigheden, functionele beperkingen, motivatie voor de studie en karaktereigenschappen.

studie kosten
bron: Hanzehogeschool Groningen
bedrag kostenpost
€ 400levensonderhoud
€ 350
inbegrepen in collegegeld
registration fee
examination

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
303kamerhuur in Groningenrond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1171totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

987 studenten volgen deze opleiding
71% daarvan is vrouw
219 eerstejaars gestart in 2017
79% daarvan is vrouw
27877 studenten aan de Hanzehogeschool Groningen
49% daarvan is vrouw
bron: StudieData

studievereniging

KIC
Communicatie, Communicatiesystemen, IDM / Media en Informatiemanagement, International Communication

Op kamers in Groningen

55216studenten studerend
31914studenten woonachtig   
€ 303gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
21 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

studenten
Waarom kiezen voor Communicatie?

In deze film vertellen Nathan, Brechtje, Willemien, Jop en Margriet over hun dagelijkse werk. Ze hebben alle vijf Communicatie gestudeerd op de Hanzehogeschool Groningen.

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/22 Hanze
Communicatie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.7/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
2/22 Hanze
International Communication
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
3/22 Avans
Communicatie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
83 eerstejaars
79% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
90% Nederlandstalig
4/22
Communicatie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
5/22 Fontys
Communicatie - SPECO, Sportcommunicatie
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
6/22 Fontys
Communicatie Tilburg
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
7/22 Fontys
Communication - International Communication Management
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
472 eerstejaars
65% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
8/22 Fontys
Communicatie - International Event, Music & Entertainment Studies
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
9/22 Fontys
Communicatie Eindhoven (incl. Advertising)
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
472 eerstejaars
65% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
100% Engelstalig
10/22 HAN
Communication
€ 323 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
202 eerstejaars
75% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
11/22 HAN
Communicatie
star
€ 315 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
202 eerstejaars
75% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
12/22 HHS
Communicatie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
13/22 HHS
International Communication Management (Engelstalige variant van Communicatie)
€ 326 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
14/22 Hogeschool Leiden
Communicatie
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
15/22 HR
Communicatie
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
125 eerstejaars
80% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
16/22 HU
Communicatie
€ 336 gemiddelde kamerhuur
3.2/5 studenttevredenheid
160 eerstejaars
73% vrouw
12-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
17/22 HvA
Communicatie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
173 eerstejaars
79% vrouw
6-12 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
18/22 Inholland
Communicatie
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
19/22 NHL
Communicatie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
20/22 NHL Stenden
Communicatie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
21/22 Windesheim
Communicatie
gemiddelde kamerhuur
4.0/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
22/22 Windesheim
Communicatie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Kijk ook eens naar ..


Kom je er echt niet uit? Zoek hulp bij een studiekeuzeadviseur in jouw buurt.

opleidinggelijkenis met Communicatie
International Communication
bekijk

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2017
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.73.7
inhoud3.63.5
docenten3.43.4
studiefaciliteiten3.73.2
studielast3.63.4
studiebegeleiding3.43.1

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen is beoordeeld door 396 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.7 uit 5.
bron: Hanzehogeschool Groningen
deze
opleiding
landelijk
student tevredenheid 3.7 3.8
aantal eerstejaars 231 147
ervaren contacttijd per week 18-24 12-18
doorstroom naar tweede jaar 6% 65%
diploma binnen 5 jaar 54% 48%
doorstuderen 12% 12%
werk op niveau in 1,5 jaar 61%

Studie in cijfers

In deze tabel staan resultaten van deze studie in cijfers uitgedrukt. Hiermee kan je vergelijken hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere onderwijsinstellingen.


Na de studie

Unsplashed background img 2
Na je bacheloropleiding kun je verder studeren door het volgen van een masteropleiding. Je kunt na je opleiding prima doorstromen naar de Rijksuniversiteit Groningen of een andere universiteit. Ook kun je ervoor kiezen om onze Master International Communication of onze Master of Science in Business (in ontwikkeling) te volgen.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Als afgestudeerd communicatieprofessional kun je overal terecht, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven, bij de overheid, in de zorg, het onderwijs, in de mediawereld of bij een communicatieadviesbureau. Voorbeelden van functies zijn: communicatiemedewerker, campagneleider, brandmanager, persvoorlichter, eventmanager, social media redacteur of contentmanager.
huidige arbeidsmarkt
bron: arbeidsmonitor
€ 2070gemiddeld bruto maandloon
32%kans op een vaste baan
62%kans op een voltijd baan
58%kans op een baan op niveau
32%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
63%is tevreden over de studiekeuze

vergeleken met andere studies

zoektijd baangemiddeld
salaris na 1,5 jaar gemiddeld
kans op een vaste baan slecht
bron: Elsevier beste banen 2015

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Tilburg UniversityArt, Media and Society+ 60 EC pre-master
Tilburg UniversityBedrijfscommunicatie en Digitale Media+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCognitive Science and Artificial Intelligence+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie en Cognitie+ 30 EC pre-master
RijksuniversiteitCommunicatie en educatie+ 60 EC pre-master
Amsterdam VUSchrijven en vertalen+ 30 EC pre-master
Amsterdam VUTaal en communicatie in organisaties+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie- en Informatiewetenschappen+ 30 EC pre-master
RijksuniversiteitCommunicatiekunde+ 60 EC pre-master
Universiteit TwenteCommunication Studies+ 30 EC pre-master
Wageningen UniversityCommunication, Health and Life Sciences+ aanv. eisen
RijksuniversiteitComputercommunicatie+ 60 EC pre-master
Tilburg UniversityBusiness and Governance+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityEthiek van Bedrijf en Organisatie+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityFilosofie part-time+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityGlobal Communication+ 60 EC pre-master
Tilburg UniversityKunst- en Cultuurwetenschappen+ 60 EC pre-master
Tilburg UniversityManagement of Cultural Diversity+ 60 EC pre-master
HanzeMaster Energy for Societygeen aanvullende eisen
HanzeMaster International Communicationgeen aanvullende eisen
Universiteit LeidenJournalistiek en Nieuwe Media+ 60 EC pre-master
Amsterdam VUNederlandse letterkunde en het literaire veld+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityNew Media Design+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityOnline Culture+ 60 EC pre-master
Tilburg UniversityPhilosophy of Humanity and Culture+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityRitual in Society+ 60 EC pre-master
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

  • communications coordinator
  • event manager
  • marketing communication consultant
  • press officer
  • public affairs officer
  • public relations advisor
  • social media strategist
bron: StudieData

Contact

Mr. L. Pruiksma

Study Advisor & Admission Officer

E: l.j.pruiksma@pl.hanze.nl
T: +31 (0)505952935
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite