Deze opleiding

Als je wilt kiezen voor TMO Fashion Business School, kies je voor een carrière in de meest dynamische branche die er is, de modebranche.

Een branche die internationaal gezien blijft groeien en die heel hard behoefte heeft aan commerciële, ondernemende persoonlijkheden, fashion én business minded.

Real world education
Door onze projecten met bedrijven, stages en docenten uit de praktijk, brengen we je in contact met de 'real world'. Je maakt intensief mee hoe het er 'in het echt' aan toegaat. Dit is niet alleen leerzaam, je bouwt hiermee ook al tijdens je opleiding aan je netwerk.

Persoonlijkheidsvorming
Initiatiefrijk, kunnen samenwerken, resultaatgerichtheid: persoonlijke vaardigheden waarmee je het verschil kunt maken in fashion business. Het ontwikkelen van die vaardigheden en een zakelijke, professionele houding zijn belangrijk onderdeel van ons onderwijs.

TMO Fashion Business School is de geschikte opleiding voor wie
  • een commerciële management functie wil in de meest dynamische branche die er is: de internationale fashion business
  • al tijdens de opleiding met twee benen in de praktijk wil staan
  • vanaf dag één deel wil uitmaken van een internationaal business netwerk
  • voorop wil lopen en het verschil wil maken in fashion business
open_in_newwebsite

printprint

diplomaBBA Modemanagement
typeregulier, 240 EC
start1 februari, 1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur4 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code34665
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouw
TMO Fashion Business School biedt een breed vakkenpakket: een combinatie van management, marketing, mode en persoonlijke ontwikkeling.
Tijdens de lesweken volg je hoor- en werkcolleges met je klas, die bestaat uit maximaal 22 studenten. De lessen staan aangegeven op het lesrooster. In de projectweken ligt de nadruk op onderzoek, samenwerken en problemen oplossen. Hierbij breng je de theorie in praktijk. Projecten worden gedurende de opleiding intensiever.

Studiepunten & studiebelasting
In het hbo drukken we de studielast uit in studiepunten. Het hbo heeft gemiddeld 60 studiepunten per jaar. Omdat de opleiding bij TMO 3,5 jaar duurt, moet je meer dan 60 studiepunten per jaar halen en is de studie dus pittiger. Door onze persoonlijke aanpak word je hierin optimaal en intensief begeleid. Van jou verwachten we inzet en ambitie. De studiebelasting van de opleiding bestaat uit ongeveer veertig uur per week. Dit is inclusief gemiddeld 23 tot 24 contacturen per week. In de propedeuse liggen de contacturen iets hoger, in de bachelor fase wat lager. De totale studielast wordt uitgedrukt in studiepunten. Om de opleiding af te ronden, moeten er in totaal 240 studiepunten worden behaald.

Uniek lesmateriaal
Onze docenten en experts uit de praktijk ontwikkelen zelf uniek, op de branche afgestemd lesmateriaal. Daarnaast gebruiken we bekende, theoretische lesboeken. Bij de start van het studiejaar krijg je een boekenpakket.

periode
Arbeidsrecht
Change management
Human resource management
Internationale handel
Management & organisatie
Recht
Rollenspellen (Outdoor & Trend)
Strategisch management

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

toelaatbare profielen
vwo C&Mtoelaatbaar
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo N&Gtoelaatbaar
vwo N&Ttoelaatbaar
havo C&Mtoelaatbaar
havo E&Mtoelaatbaar
havo N&Gtoelaatbaar
havo N&Ttoelaatbaar
studie kosten
bron: TMO Fashion Business School
bedrag kostenpost
€ 175inschrijvingsgeldin het eerste jaar

Studenten en studentenleven

Op kamers in

?studenten studerend
?studenten woonachtig   
gemiddelde kamerprijs
?gemiddelde kamerprijs
? m2gemiddelde kameroppervlak
?kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Maurice van Kleef
1e jaars student
Mode, door een commerciële bril

Ik doe de Bachelor of Business Administration in Fashion. Dat betekent niet dat ik met paspoppen en stoffen in de weer ben, zoals veel mensen denken. Het is een managementopleiding, specifiek gericht op de modebranche. Ik ben dus vooral met het commerciële proces bezig. Gelukkig maar, want zo creatief ben ik niet!

Maurits van Kleef volgde na de havo eerst Small Business en Retail Management (SBRM) in Rotterdam. “Ik wilde de handel in, liefst flink praktijkgericht. Maar SBRM bleek veel te breed georiënteerd voor mij...
De switch was snel gemaakt.


lees verder ...

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2015
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel4.24.2
inhoud3.93.9
docenten3.83.8
studiefaciliteiten3.33.3
studielast3.43.4
studiebegeleiding3.63.6

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2015 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

TMO Fashion Business School aan de TMO Fashion Business School is beoordeeld door 258 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.2 uit 5.

Na de studie

Unsplashed background img 2
TMO is een commerciële managementopleiding. We leiden je op tot Bachelor of Business Administration in Fashion. Door de combinatie van commercie, gedegen modekennis, managementvaardigheden en veel aandacht voor persoonlijkheidsontwikkeling, hebben studenten met het TMO-diploma veel beroepsmogelijkheden. In de fashionbranche maar ook daarbuiten.
Denk aan algemene functies in marketing, e-commerce, PR, of commerciële functies in andere branches waar de emotie en beleving van het product belangrijk zijn voor de consument.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

huidige arbeidsmarkt

vergeleken met andere studies

zoektijd baanzeer goed
salaris na 1,5 jaar goed
kans op een vaste baan gemiddeld
bron: Elsevier beste banen 2015

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
TIASFull-Time International MSc in Business Administration (one year)geen aanvullende eisen
HRMaster in Consultancy and Entrepreneurshipgeen aanvullende eisen
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

  • (e-)marketingmanager
    Als marketingmanager ben je verantwoordelijk voor onder meer het imago van een merk of retailer. Je ontwikkelt en organiseert marketingacties, campagnes en andere communicatie. Met als doel klanten zo goed mogelijk te bereiken en tot actie te bewegen. Omdat consumenten steeds vaker online te vinden zijn, verandert de marketingmanager bij veel bedrijven in e-marketingmanager.
  • inkoper of inkoopmanager
    Als inkoper of inkoopmanager kun je werken voor bijvoorbeeld meerdere winkels of voor de tussenhandel. Je bent verantwoordelijk voor o. a. de samenstelling van de collectie, het inkoopbudget en prijsbeleid. Als inkoopmanager geef je ook leiding aan het inkoopteam. Om inspiratie op te doen, bezoek je modebeurzen en steden: je bent continu bezig met de laatste trends.
  • productmanager
  • retail (concept)manager
    De retail (concept)manager zorgt voor krachtige, goed presterende winkelconcepten, die van deze tijd zijn. Je zet een winkelconcept als sterk merk in de markt, bouwt aan de merkidentiteit en zorgt ervoor dat alle onderdelen van de winkel op elkaar afgestemd zijn en elkaar versterken. Met als doel zoveel mogelijk bezoekers en omzet.
  • salesmanager retail
    In deze functie werk je als floormanager, vestigingsmanager of (internationaal) areamanager bij een filiaalbedrijf of een grootwinkelbedrijf. Je bent verantwoordelijk voor de verkoopresultaten, de productpresentaties en de collectie. Daarnaast geef je leiding aan het verkooppersoneel en zorg je voor de organisatie achter de schermen en op de winkelvloer.
  • salesmanager wholesale
    In de wholesale van de fashion branche kun je werken als sales- of accountmanager. Bijvoorbeeld bij een inkoop(retail)combinatie, agentschap of merk. Je bent verantwoordelijk voor de verkoop van de collecties en onderhoudt de contacten met retailers. Je bent veel onderweg, bezoekt de winkels of regelt de verkoop vanuit eigen showrooms. Je beoordeelt wat een collectie sterk of zwak maakt en koppelt dit terug aan het bedrijf waar je werkt.
  • zelfstandig ondernemer
bron: StudieData