Marketing Management

NHL Stenden Hogeschool

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Kies je voor Marketing Management bij NHL Stenden Hogeschool dan pas je kennis direct toe in interessante projecten voor het (internationale) bedrijfsleven. Jij bent klaar voor het echte 'merk'werk.

Bij ons leer je door te doen. Je leert alles over de nieuwste trends en (digitale) ontwikkelingen op het gebied van marketing door aan de slag te gaan met real-life opdrachten voor bedrijven en organisaties uit het werkveld. Je leert werken zoals marketeers dat doen: in campagne- en projectteams.Strategisch en analytisch denken, maar ook out of the box? Jij kunt het allemaal.

Met een diploma Marketing Management ben je de nieuwe digital marketeer met een internationale mindset die het verschil gaat maken voor commerciële of non-profit organisaties. Je beschikt over de meest actuele kennis op marketinggebied en kunt daarmee bijvoorbeeld aan de slag als (online) marketeer, marketing manager, productmanager of marktonderzoeker.
open_in_newwebsite

printprint

locatieEmmen
diplomaBBA Commerciële Economie
typeregulier, 240 EC
start1 september
taalvolledig Engels
opleidingsduur4 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code34402
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma

Waarom aan de NHL Stenden?

Binnen de opleiding Marketing Management leer je niet alleen in theorie hoe bedrijven succesvol (digitale) marketing inzetten, maar leer je ook echt de theorie in praktijk om te zetten. Je werkt binnen de opleiding altijd aan opdrachten voor het (internationale) bedrijfsleven. Op deze manier ontwikkel je jezelf tot marketing professional waarbij jij voor organisaties de sleutel tot succes bent!
  • Je leert alles over de nieuwste trends en (digitale) ontwikkelingen op het gebied van marketing.
  • Je onderzoekt consumentengedrag en leert hoe je producten en diensten hierop ontwikkelt.
  • Je leert werken zoals marketeers dat doen: in campagne- en projectteams.
  • Je past wat je geleerd hebt direct toe in interessante projecten voor het (internationale) bedrijfsleven.
  • Je kunt een deel van je studie in het buitenland doen.


Open dagen en meeloopdagen

Open Dag Leeuwarden
Weet jij al wat je wilt studeren? Ontdek het tijdens de Open Dag op zaterdag 17 november! Proef de sfeer, stel al je vragen aan studenten en docenten, verken de schoolgebouwen en ga in gesprek met onze studiekeuzeadviseurs.

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
1e jaar Je maakt kennis met marketing en communicatie. De wereld wordt je werkgebied en dus leer je zaken te doen in verschillende culturen. Belangrijke vakken van het eerste jaar zijn onder andere (Online) Marketing en Verkoop. Kennis van je (potentiële) klanten is de sleutel tot succes. Bij het vak Research leer je wat daar bij komt kijken. Je gaat aan de slag met vaardigheden als vergaderen, onderhandelen en presenteren. In projecten en cases pas je de theorie toe in de praktijk.
2e jaar Dit jaar ga je de diepte in. Internationaal marktonderzoek en strategische marketing(-communicatie) strategieën staan op het studieprogramma. Je verstevigt je kennis van het Engels. Internationaal bedrijfsrecht is een belangrijk vak, net als Customer Relationship Management. Ook je onderzoeksvaardigheden worden aangescherpt. Je gaat aan de slag met Big Data, Google Analytics maar ook met consumentengedrag. Ieder blok sluit af met een project waarbij theorie in de praktijk wordt gebracht.
3e jaar In het derde en vierde jaar van de studie ligt de nadruk op het ontwikkelen van je vaardigheden op management en strategisch gebied. Naast dit alles bieden wij jou ook de mogelijkheid om je internationale horizon te verbreden. Dit kan door een deel van je studie te volgen in het buitenland bij onze internationale campussen in bijvoorbeeld Bangkok of bij een van onze partner universiteiten. In dit jaar loop je ook stage.
4e jaar In het vierde jaar ga je jezelf verder verdiepen in de marketing en sluit je de studie af met een afstudeerscriptie. Je afstudeerscriptie voer je uit voor je eigen onderneming of voor een (internationale) organisatie.

specialisaties

specialisatie Tourism & Event Management

Herken je trends en ontwikkelingen binnen de toeristische en evenementenmarkt en kan jij creatief inspelen op de wensen en behoeften van de consument?

De markt voor toerisme groeit. Steeds meer mensen gaan vaker op vakantie. Duizenden bezoekers staan massaal in de rij bij groots georganiseerde evenementen. Er gaat veel geld om in deze sector. Om al deze zaken in de juiste banen te leiden, zijn deskundig opgeleide Toerisme en Eventmanagers van groot belang.

Onderwijs

taal van onderwijs100% en
onderwijsopzet40% zelfstudie
20% theorie
40% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
case studies, excursie, groepsdiscussie, groepsopdracht, hoorcollege, mondelinge presentatie, onderzoek, onderzoeksproject, onderzoeksvoorstel, portfolio, project, stage, werkcollege, werkgroep, workshop, zelf-evaluatie, zelfstudie
onderwijsvormen
Unieke praktijkopdrachten
Tijdens de opleiding zijn er verschillende momenten waarop jij jouw vindingrijkheid in de praktijk kunt inzetten. Bijvoorbeeld via bootcamps, hackathons of sprints. Met medestudenten werk je dan in één middag een opdracht uit voor een echt bedrijf. Aan het eind van de middag presenteer je de resultaten aan het bedrijf en medestudenten. Op deze manier kom je vroegtijdig met je potentiële werkgever in contact.
docenten
Docenten kennen de studenten en andersom; zo werkt dat bij onze opleiding. Persoonlijke benadering en begeleiding vinden we erg belangrijk.
studeren in het buitenland
In het derde jaar kun je je specialiseren door minors te volgen: in Emmen maar ook op een NHL NHL Stenden-campus in Qatar, Zuid-Afrika, Thailand of Bali (Grand Tour). Je kunt ook minors van andere opleidingen kiezen, zodat je je academische vaardigheden kunt verbreden. We vinden het bij NHL NHL Stenden belangrijk om je op te leiden tot een student die de wereld als speelveld beschouwt. We helpen je dus graag internationale ervaringen op te doen. Niet voor niets zit internationalisering in ons
exchange programs
  • Haaga-Helia Porvoo Campus Haaga-Helia Porvoo Campus - Finland
    Je kan een deel van je studie in het buitenland volgen. Haaga-Helia is een van de vele partner universiteiten van Stenden Hogeschool.
bindend studieadvies
  • minimaal 51 EC in de eerste 12 maanden


In het eerste jaar moet je minimaal 50 of 51 studiepunten halen

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 september 2018
wettelijk tarief : € 2060
instellingstarief : € 7975
niet-EU/EER studenten : € 7975
1 september 2019
collegegeld nog niet bekend
toelaatbare profielen
havo C&M(economie of m&o) + (wiskunde A of wiskunde B)
havo E&Mtoelaatbaar
havo N&Geconomie of m&o
havo N&Teconomie of m&o
vwo C&Meconomie of m&o
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo N&Geconomie of m&o
vwo N&Teconomie of m&o
MBO niveau 4Nadere vooropleidingseisen voor de domeinen:
Techniek en procesindustrie;
Zorg en welzijn;
Voedsel, natuur en leefomgeving
inbegrepen in collegegeld
registration fee
examination

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
0kamerhuur in Emmenonder landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 868totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

Op kamers in Emmen

1801studenten studerend
1557studenten woonachtig   
gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
? m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

aan het woord: studenten en docenten

Karoline Jagel
International Marketing is the perfect follow-up to my year in the States

“International Marketing is the perfect follow-up to my year in the States – people here from all over the world, challenging practical assignments and lots of opportunities to distinguish yourself.”
Nadine Günther
Now I am enjoying the PBL classes as well as the Personal Professional Development (PPD) programme – they increase your self-knowledge and develop your strengths in the best possible way!

“Be open to learning new things! Before I came to NHL Stenden, I was an au pair in the USA and my host family had an advertising business which I found fascinating. It inspired me to choose an international career in Marketing. The other reason I chose this programme was when a friend gave me a tour of the university. I really liked it.

Now I am enjoying the PBL classes as well as the Personal Professional Development (PPD) programme – they increase your self-knowledge and develop your strengths in the best possible way!”
Diana Kotstyuk
For me, PBL means creativity, communication, learning and experiencing.

"Learning is that you can apply all of your knowledge. I can learn from my fellow students, share experiences and just have a good time solving the cases. For me, PBL means creativity, communication, learning and experiencing.”

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/42 NHL Stenden
Marketing Management
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
2/42 NHL Stenden
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
3/42 NHL Stenden
CE-Sportmanagement
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
4/42 NHL Stenden
Equine Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
5/42 NHL Stenden
International Travel trade & Event Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
6/42 Avans
Commerciële Economie
€ 293 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
350 eerstejaars
30% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
7/42 Avans
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
350 eerstejaars
30% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
8/42 Fontys
Commerciële Economie - International Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
100% Engelstalig
9/42 Fontys
Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
10/42 Fontys
Commerciële Economie - SPECO, Sportmarketing
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
11/42 Fontys
Commerciële Economie - International Marketing and Management
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
12/42 Fontys
Commerciële Economie - Johan Cruyff Academy
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
13/42 Fontys
Marketing Management - Digital Business Concepts
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
14/42 Fontys
Commerciële Economie
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
800 eerstejaars
36% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
15/42 Fontys
Marketing Management - International Marketing (English)
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
16/42 Fontys
Commerciële Economie - Digital Business Concepts
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
17/42 Fontys
Commerciële Economie - Leisure Management
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
800 eerstejaars
36% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
18/42 HAN
Commerciële Economie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
201 eerstejaars
22% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
19/42 HAN
Commerciële Economie
€ 323 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
201 eerstejaars
22% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
20/42 Hanze
Marketing Management
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
21/42 Hanze
Johan Cruyff Academy
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
22/42 Hanze
Commerciele Economie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
23/42 HHS
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
126 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
24/42 Hogeschool Leiden
Commerciële Economie
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
25/42 HR
Commerciële Economie | SportMarketing & Management
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
26/42 HR
Commerciële Economie | Global Marketing & Sales
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
27/42 HR
Commerciële Economie | Creative Marketing & Sales
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
28/42 HR
Commerciële Economie
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
29/42 HR
Commerciële Economie | Marketing of Social Business
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
30/42 HU
Commerciële Economie
€ 336 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
31/42 HvA
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
672 eerstejaars
28% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
32/42 HvA
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
672 eerstejaars
28% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
33/42 HvA
Johan Cruyff Academy
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
672 eerstejaars
28% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
34/42 NHL
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
35/42 Saxion
Commerciele Economie
€ 250 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
291 eerstejaars
25% vrouw
? uur contacttijd/week
36/42 Stenden
Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
37/42 Stenden
International Travel trade & Event Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
38/42 Stenden
Equine Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
39/42 Stenden
CE-Sportmanagement
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
40/42 Stenden
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
41/42 Windesheim
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
42/42 Windesheim
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2017
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel3.93.8
inhoud3.83.6
docenten3.83.6
studiefaciliteiten3.93.4
studielast3.63.5
studiebegeleiding3.83.2

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Marketing Management aan de NHL Stenden Hogeschool is beoordeeld door 76 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 3.9 uit 5.
bron: NHL Stenden Hogeschool
deze
opleiding
landelijk
student tevredenheid
aantal eerstejaars
ervaren contacttijd per week
doorstroom naar tweede jaar
diploma binnen 5 jaar
doorstuderen
werk op niveau in 1,5 jaar

Studie in cijfers

In deze tabel staan resultaten van deze studie in cijfers uitgedrukt. Hiermee kan je vergelijken hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere onderwijsinstellingen.


Na de studie

Unsplashed background img 2
Het studieprogramma van de vierjarige opleiding Marketing Management is gevarieerd en veelzijdig. Na het volgen van deze opleiding ben je een marketeer met de wereld als werkgebied. Je beschikt over de meest actuele kennis op marketinggebied. Je weet hoe belangrijk onderzoeksgegevens uit marktonderzoek en big data zijn voor de strategie van je product of bedrijf.
Je hebt een onderzoekende en analytische geest en je bent in staat om in het hoofd van consumenten te kruipen. Je denkt net zo makkelijk online als offline. Je weet mensen te verbinden. Zowel klanten, leveranciers en andere bedrijven, als collega's in de eigen organisatie. De opgedane theoretische kennis en praktijkervaring geven je goede kansen op een baan.

  • (Online) Marketeer
  • Marketing Manager
  • Productmanager
  • Marktonderzoeker

Doorstuderen:
Met het Bachelor of Arts diploma van de opleiding Marketing Management kun je direct aan de slag in het (internationale) bedrijfsleven. Het diploma geeft je in enkele gevallen onder voorwaarden toegang tot (internationale) universitaire masters van bijvoorbeeld bedrijfskunde of economie.

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

huidige arbeidsmarkt
bron: arbeidsmonitor
€ 2210gemiddeld bruto maandloon
39%kans op een vaste baan
83%kans op een voltijd baan
58%kans op een baan op niveau
46%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
66%is tevreden over de studiekeuze

vergeleken met andere studies

zoektijd baangemiddeld
salaris na 1,5 jaar gemiddeld
kans op een vaste baan gemiddeld
bron: Elsevier beste banen 2015

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Tilburg UniversityBedrijfscommunicatie en Digitale Media+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteBusiness Administration+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCognitive Science and Artificial Intelligence+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie en Cognitie+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie- en Informatiewetenschappen+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteCommunication Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityBusiness and Governance+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEducational Science and Technology full-time,part-time+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityEthiek van Bedrijf en Organisatie+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEuropean Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityFilosofie part-time+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityInformation Management+ 30 EC pre-master
TUeInnovation Management+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityKunst- en Cultuurwetenschappen+ 60 EC pre-master
UtrechtLeraar VHO algemene economie full-time,part-time educational+ 120 EC pre-master
Universiteit LeidenLeraar VHO in Algemene economie educational+ aanv. eisen
Universiteit LeidenLeraar VHO in Bedrijfseconomie part-time educational+ aanv. eisen
UvALerarenopleiding Algemene economie part-time educational+ aanv. eisen
UvALerarenopleiding Management en organisatie part-time educational+ aanv. eisen
Tilburg UniversityManagement of Cultural Diversity+ 60 EC pre-master
Wageningen UniversityManagement, Economics and Consumer Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Analytics+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Management+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityNew Media Design+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityPhilosophy of Contemporary Challenges+ 30 EC pre-master
Universiteit TwentePublic Administration+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityStrategic Management+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversitySupply Chain Management+ 30 EC pre-master
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

  • (online) marketeer
  • account manager
  • business development manager
  • marketing manager
  • marktonderzoeker
  • productmanager
  • sales manager
bron: StudieData

Contact

T: 058-2441100
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite