Commerciële Economie

Avans Hogeschool

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

Jij weet wat de consument wil en leert deze behoefte vertalen naar de verkoop van producten en diensten. Bij de opleiding Commerciële Economie leer je alles over het afstemmen van vraag en aanbod.

Het bedrijf waar je werkt wil een nieuwe smartphone op de markt brengen. Aan jou de taak om dit uit te voeren. Je start met een onderzoek naar de mogelijkheden binnen het bedrijf en de markt. Je stelt op basis van de onderzoeksgegevens een marketingplan op. En begeleidt de productintroductie. Je overtuigt zowel het management als de doelgroep. Jij hebt lef en inlevingsvermogen. Je bent creatief in het vinden van oplossingen. Nieuwsgierig naar trends. En wilt weten waarom mensen een bepaald merk wel of niet kopen. Vanaf je eerste jaar volg je les in marketing. En doe je de basiskennis op die je in de loop van je opleiding nodig hebt. Je verplaatst je in de rol van productmanager. Internationaal accountmanager en marketingmanager. De opleiding is praktijkgericht. Je voert samen met je studiegenoten opdrachten uit voor het bedrijfsleven. En krijgt een goed beeld van jouw toekomst en mogelijkheden. Ben je geslaagd, dan mag je de titel Bachelor of Business Administration (BBA) voeren.

Deze opleiding heeft meerdere vormen :
open_in_newwebsite

printprint

locatieBreda
diplomaBBA Commerciële Economie
typeregulier, 240 EC
start1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur4 jaar voltijd
accreditatiesNVAO
croho-code34402
heeft geen numerus fixus
geen honoursprogramma
de studiekeuzecheck

Waarom aan de Avans?

De vakken en lesvormen dagen je uit. Een lerende en onderzoekende houding is belangrijk. Wat je leert pas je meteen toe in de praktijk met actuele projecten over duurzame waardecreatie, ondernemerschap, internationale handel en de klant centraal. In een coachende rol stellen docenten vragen en zoek jij de antwoorden. Je geeft zelf vorm aan je opleiding.

Open dagen en meeloopdagen

Proefstuderen Commerciële Economie Breda
Proefstuderen Commerciële Economie Breda
Proefstuderen Commerciële Economie Breda
Proefstuderen Commerciële Economie Breda
Proefstuderen Commerciële Economie Breda
Proefstuderen Commerciële Economie Breda

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
opbouwDe opleiding heeft een beroepsgerichte aanpak. Voor de vakken doe je beroepsgerichte opdrachten. De kernvakken van de opleiding zijn: marketing, sales, bedrijfscommunicatie, onderzoek, persoonlijk leiderschap en business management. Onder de links in de vakken van het eerste jaar vind je korte video's waarin docenten jou meer vertellen over hun vak.
1e jaar Het eerste jaar leg je de basis voor de marketing- en bedrijfskennis die je in de loop van je opleiding nodig hebt. Ook loop je al stage om te ontdekken wat bij je past en hoe het beroepenveld eruit ziet. Elk studiejaar kun je 60 studiepunten halen. Het eerste jaar moet je er minimaal 52 halen om door te gaan.
periode
1234
Business Management
Learning Community
Marketing
Bedrijfscommunicatie
Onderzoek
Persoonlijk Leiderschap
Sales
Stage
2e jaar Tijdens de opleiding maak jij jouw eigen profiel. Jij bepaalt welke kant je op gaat binnen de commerciële economie. Je kiest uit 4 thema's: duurzame waardecreatie, ondernemerschap, internationale handel en de klant centraal. Jij bepaalt dus zelf welke expertise je opbouwt. In jaar 1 en 3 loop je stage in Nederland of daarbuiten. In het vierde jaar volg je een minor. Hiermee verdiep of verbreed je je nog verder. Je sluit je opleiding af met een opdracht van een bedrijf.
periode
1234
Sales
Bedrijfscommunicatie
Learning Community
Ondernemerschap & Bedrijfsvoering
Persoonlijke ontwikkeling
Onderzoek
Marketing
3e jaar
periode
1234
Onderzoek
Stage
Bedrijfscommunicatie
Persoonlijke ontwikkeling
Learning Community
Marketing
Ondernemerschap & Bedrijfsvoering
Sales
4e jaar
periode
1234
Minor
Eindassessment
Afstuderen

minors

minor Branding

Laten zien dat je er toe doet, anders bent dan anderen, een eigen identiteit hebt en die ook uit durft te dragen. Dat allemaal samen is branding.

Een gemiddelde Nederlander komt per dag liefst 2000 merken tegen. Probeer dan maar eens op te vallen en echt in het hoofd en hart van de consument terecht te komen. Een merk moet zich onderscheiden, anders sneeuwt het onder.
In deze minor verdiep je je in de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van merken. Je ontwikkelt vaardigheden die je nodig hebt als professional in de marketingpraktijk. En je ervaart hoe merkenmanagement werkt. Tot in detail.
Interactieve werkvormen staan centraal in de minor, die theorie en praktijk combineert. Naast de theoretische achtergronden van branding is er veel aandacht voor jouw persoonlijke merk: personal branding. Dit levert je onder andere een personal template, een video-elevatorpitch, een personal vodcast en een personal portfolio op.

minor Online Marketing Strategie

Het internet speelt een belangrijke rol bij de aankoop van producten en diensten. Een bedrijf kan het zich nauwelijks meer veroorloven om niet online aanwezig te zijn.

De meeste bedrijven weten wel dat internet een belangrijke factor in het aankoopproces van hun klanten. Alleen hoe zij internet moeten inzetten is de vraag. Dit is wat je in de minor Online Marketing Strategie gaat leren. Zowel het opzetten van een strategie die past in de bedrijfsdoelstellingen, als het daadwerkelijk uitvoeren ervan. De minor behandelt het strategische en het operationele aspect van online marketing. Je leert hoe je marketing- en communicatiedoelstellingen behaalt met internet. Maar ook, hoe je online tools inzet voor je socialmediaplan.

minor Sustainable Entrepreneurship

A switch to a more sustainable and biobased economy is part of the solution to climate change and resource depletion. Join an international group of students, lecturers, scientists and entrepreneurs.

Learning goals
What the world needs now more than ever are ways of exploring new sustainable technologies and an understanding of how to market these ideas and related products. During the minor Sustainable Entrepreneurship you will learn about these challenges in a multidisciplinary environment from both technical and economic points of view.

The core of the Sustainable Entrepreneurship minor is a multidisciplinary group project, which involves working for a governmental organisation or company that wants to become more sustainable or further develop and implement a biobased technology. As a group, you will be asked to draw up a technical and business plan and to issue advice to your client. Your group will consist of four to five students with a variety of backgrounds in technical disciplines, environmental science and economics.

Technical and environmental science students
You will take introductory courses on costs, investment decisions and marketing, and advanced courses on biobased technologies.

Finance and economics students
You will take introductory courses on biobased technologies and sustainability, and advanced courses on financial management.

  1. Doorstroomminor Marketing Management

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
onderwijsopzet30% zelfstudie
40% theorie
30% praktijk
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
De opleiding Commerciële Economie duurt 4 jaar. Een jaar bestaat uit 4 blokken van 10 weken. Je krijgt les en werkt in groepjes aan opdrachten uit de praktijk. Ook werk je aan het ontwikkelen van een professionele beroepshouding.
studeren in het buitenland
Je krijgt als commercieel econoom regelmatig te maken met internationale contacten. Dat betekent dat je je talen moet beheersen en oog moet hebben voor andere culturen. Engels en sociale vaardigheden zijn daarom belangrijk in de opleiding. Je kunt deelnemen aan een buitenlandse week, stage lopen in het buitenland of een buitenlandse minor volgen.

Toelating en studiekosten

Unsplashed background img 2

startmomenten

1 september 2018
aanmelding deadline : 1 mei 2018
wettelijk tarief : € 2060
instellingstarief : € 7882
1 september 2019
aanmelding deadline : 1 mei 2019
collegegeld nog niet bekend
toelaatbare profielen
havo C&M(economie of m&o) + (wiskunde A of wiskunde B)
havo E&Mtoelaatbaar
havo N&Gtoelaatbaar
havo N&Ttoelaatbaar
vwo C&Meconomie of m&o
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo N&Gtoelaatbaar
vwo N&Ttoelaatbaar
MBO niveau 4Alleen als je mbo-opleiding voldoende aansluit, ben je automatisch toelaatbaar voor deze opleiding. Lees meer over de doorstroom van mbo naar hbo.
WO propedeusetoelaatbaar
hbo-ptoelaatbaar

Inschatting maandelijkse studiekosten

bron: Nibud
bedragkostenpost
326kamerhuur in Bredarond het landelijk gemiddelde
22internet+tv
152boodschappen/kostgeld
32telefoon
117verzekeringen
158collegegeldop basis van € 1906 per jaar
80studieboeken en -spullen
29drinken/snoep/snacks
77uiterlijkkleding, kapper, schoenen
30contributies/abonnementen
132vrije tijdstappen, uit eten, vakantie
42vervoernaast de OV-kaart
45overig

€ 1194totale maandelijkse uitgaven landelijk gemiddelde is € 1181
Hiernaast staat een overzicht van de gemiddelde kosten die een uitwonende student heeft. Niet iedere student heeft met iedere kostenpost te maken. Het totaalgemiddelde is dus niet gelijk aan de optelsom van alle kostenposten.

Bekijk ook de uitgebreide toelichting: wat kost studeren?

Studenten en studentenleven

studentaantallen

1789 studenten volgen deze opleiding
26% daarvan is vrouw
350 eerstejaars gestart in 2017
31% daarvan is vrouw
29028 studenten aan de Avans Hogeschool
42% daarvan is vrouw
bron: StudieData

Op kamers in Breda

22635studenten studerend
9390studenten woonachtig   
€ 326gemiddelde kamerprijs
kamer betaalbaarheid
22 m2gemiddelde kameroppervlak
kamer beschikbaarheid
bron: Nationale Studenten Enquête

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/42 Avans
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
350 eerstejaars
30% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
2/42 Avans
Commerciële Economie
€ 293 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
350 eerstejaars
30% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
3/42 Fontys
Commerciële Economie
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
4/42 Fontys
Marketing Management - Digital Business Concepts
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
5/42 Fontys
Commerciële Economie - SPECO, Sportmarketing
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
6/42 Fontys
Marketing Management - International Marketing (English)
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
7/42 Fontys
Commerciële Economie - International Marketing and Management
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
8/42 Fontys
Commerciële Economie - Johan Cruyff Academy
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
9/42 Fontys
Commerciële Economie - International Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
100% Engelstalig
10/42 Fontys
Commerciële Economie - Digital Business Concepts
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
11/42 Fontys
Commerciële Economie - Leisure Management
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
12/42 Fontys
Commerciële Economie - International Event, Music & Entertainment Studies
€ 253 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
13/42 HAN
Commerciële Economie
€ 315 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
201 eerstejaars
22% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
14/42 HAN
Commerciële Economie
€ 323 gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
201 eerstejaars
22% vrouw
18-24 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
15/42 Hanze
Commerciele Economie
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
16/42 Hanze
Marketing Management
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Engelstalig
17/42 Hanze
Johan Cruyff Academy
€ 303 gemiddelde kamerhuur
3.8/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
12-18 uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
18/42 HHS
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
126 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
19/42 Hogeschool Leiden
Commerciële Economie
€ 350 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
20/42 HR
Commerciële Economie
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
21/42 HR
Commerciële Economie | Global Marketing & Sales
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
22/42 HR
Commerciële Economie | Creative Marketing & Sales
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
23/42 HR
Commerciële Economie | Marketing of Social Business
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
24/42 HR
Commerciële Economie | SportMarketing & Management
€ 342 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
555 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
25/42 HU
Commerciële Economie
€ 336 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
26/42 HvA
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
672 eerstejaars
28% vrouw
12 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
27/42 HvA
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
672 eerstejaars
28% vrouw
12 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
28/42 HvA
Johan Cruyff Academy
€ 424 gemiddelde kamerhuur
3.6/5 studenttevredenheid
672 eerstejaars
28% vrouw
12 uur contacttijd/week
70% Nederlandstalig
30% Engelstalig
29/42 NHL
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
30/42 NHL Stenden
International Travel trade & Event Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
31/42 NHL Stenden
Equine Marketing
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
32/42 NHL Stenden
Marketing Management
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
33/42 NHL Stenden
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
34/42 NHL Stenden
CE-Sportmanagement
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
35/42 Saxion
Commerciele Economie
€ 250 gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
291 eerstejaars
25% vrouw
? uur contacttijd/week
36/42 Stenden
International Travel trade & Event Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
37/42 Stenden
Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Engelstalig
38/42 Stenden
Equine Marketing
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
39/42 Stenden
CE-Sportmanagement
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
40/42 Stenden
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
3.9/5 studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
41/42 Windesheim
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
42/42 Windesheim
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? studenttevredenheid
? eerstejaars
?% vrouw
? uur contacttijd/week
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Kijk ook eens naar ..


Kom je er echt niet uit? Zoek hulp bij een studiekeuzeadviseur in jouw buurt.

Feiten en / studie in cijfers

bron: Nationale Studenten Enquete 2017
deze
opleiding
landelijk
algemeen oordeel4.13.8
inhoud3.83.6
docenten3.73.6
studiefaciliteiten3.63.4
studielast3.73.5
studiebegeleiding3.73.2

Studentoordelen

De Nationale Studenten Enquete is het grootschalige onderzoek van de overheid onder studenten in Nederland naar de kwaliteit van opleidingen aan hogescholen en universiteiten.
In 2017 hebben meer dan 200.000 studenten hun oordeel gegeven over hun studie en instelling.

Commerciële Economie aan de Avans Hogeschool is beoordeeld door 433 respondenten. Gemiddeld waarderen ze de opleiding met 4.1 uit 5.
bron: Avans Hogeschool
deze
opleiding
landelijk
student tevredenheid 4.1 3.8
aantal eerstejaars 214 249
ervaren contacttijd per week 18-24 12-18
doorstroom naar tweede jaar 65% 63%
diploma binnen 5 jaar 42% 35%
doorstuderen 22% 16%
werk op niveau in 1,5 jaar 84%

Studie in cijfers

In deze tabel staan resultaten van deze studie in cijfers uitgedrukt. Hiermee kan je vergelijken hoe deze opleiding het doet in vergelijking met dezelfde opleiding bij andere onderwijsinstellingen.


Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Commerciële Economie is een veelzijdige opleiding met goede carrièremogelijkheden. Je bent breed opgeleid en werkt bijvoorbeeld als marketingmanager of productmanager. Account- of salesmanager, exportmanager of brandmanager. Of als marktonderzoeker of online marketeer. Je bent verantwoordelijk voor de marketingstrategie, de totale productstrategie en het product- en prijsbeleid. Of je werkt aan de naamsbekendheid en reputatie van het bedrijf.


huidige arbeidsmarkt
bron: arbeidsmonitor
€ 2210gemiddeld bruto maandloon
39%kans op een vaste baan
83%kans op een voltijd baan
58%kans op een baan op niveau
46%spreekt van "goede aansluiting arbeidsmarkt"
66%is tevreden over de studiekeuze

vergeleken met andere studies

zoektijd baangemiddeld
salaris na 1,5 jaar gemiddeld
kans op een vaste baan gemiddeld
bron: Elsevier beste banen 2015

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Universiteit TwenteBusiness Administration+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityCommunicatie- en Informatiewetenschappen+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteCommunication Studies+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEducational Science and Technology full-time,part-time+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEuropean Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityFilosofie+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityInformation Management+ 30 EC pre-master
TUeInnovation Management+ 30 EC pre-master
UtrechtLeraar VHO algemene economie full-time,part-time educational+ 120 EC pre-master
Universiteit LeidenLeraar VHO in Algemene economie educational+ aanv. eisen
Universiteit LeidenLeraar VHO in Bedrijfseconomie part-time educational+ aanv. eisen
UvALerarenopleiding Algemene economie part-time educational+ aanv. eisen
UvALerarenopleiding Management en organisatie part-time educational+ aanv. eisen
Wageningen UniversityManagement, Economics and Consumer Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Analytics+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Management+ 30 EC pre-master
Universiteit TwentePublic Administration+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityStrategic Management+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversitySupply Chain Management+ 30 EC pre-master
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

  • account- of salesmanager
    Je hebt vaak verschillende rollen. Je bent het eerste aanspreekpunt en adviseur voor de klant. Ook na de verkoop. Je verzamelt en analyseert data over klanten en verkoopcijfers en adviseert de organisatie daarover. Je bent een kei in onderhandelen en bent aanspreekpunt voor collega's. En je beschikt over goede leiderschapskills, waarmee je een commercieel team kunt aansturen.
  • brandmanager
  • businessdevelopmentmanager
    Jij creëert groeimogelijkheden. Door marktonderzoek breng je de behoeften van klanten in beeld en bent zo de verbindende schakel tussen de klant en je werkgever. In je werk focus je je op omzetgroei en product- of bedrijfsinnovatie. Dat kan in elk type organisatie zijn. Als het gaat om marketingmiddelen, afzetmarkten en verdienmodellen speel jij een cruciale rol.
  • exportmanager
  • marketingmanager
  • marktonderzoeker
  • online marketeer
  • productmanager
bron: StudieData

Contact

Studenten Informatie Balie
E: studentinfo@avans.nl
T: +31 (0)885257550
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite